poniedziałek, 15 października 2007

Rodzaje rowerów

Współczesne rowery dzielimy na szosowe, miejskie, trekkingowe, crossowe, ATB (all tarrain bike), MTB (mountain bike), czyli rowery górskie. Rower szosowy to maszyna do jazdy po twardej, asfaltowej nawierzchni na 28-calowych kołach. System napędowy pozwala na korzystanie co najmniej z kilkunastu przełożeń. Geometria ramy wymusza pochyloną, niezbyt wygodną sylwetkę rowerzysty.

Rower miejski ma koła w takim samym rozmiarze, może mieć przerzutki, jest tak wymyślony, by siedziało się na nim niemal prosto - dla wygody oczywiście. Służy - jak nazwa wskazuje - do jazdy po mieście. Ma więc błotniki, lampy, bagażnik.

Rower trekkingowy ma również duże 28-calowe koła, błotniki i lampy, kilkanaście przełożeń, powinien być nieco lżejszy od miejskiego i pozwalać bez problemu zjechać na ziemną drogę lub leśną ścieżkę.

Ale do jazdy po lesie lepszy jest rower crossowy, czyli odchudzony "trekking". Nie będzie miał błotników, lampek, bagażnika. Jest rowerem do jazdy w łatwym terenie, w dobrą pogodę.

Po co tyle tych rodzajów?

Ktoś takie pytanie zadał sobie dawno temu i utworzył jeszcze jedną kategorię, ale prawie idealną - rower ATB. W takiej maszynie koła są 26-calowe, grube opony, przełożeń co najmniej 21. Przypominałby klasycznego górala, gdyby nie błotniki, lampki, bagażnik. Mamy więc rower prawie idealny, można na nim pojeździć po mieście i w terenie, w dobrą i złą pogodę. Dzięki sporej liczbie przełożeń wjedziemy na strome zbocze.

Ale podczas zjazdu po korzeniach, kamieniach z prędkością, powiedzmy 30 km na godz., lampka, błotniki, bagażnik będą się niemiłosiernie trzęsły. Gdy trafi się naprawdę trudny podjazd, nie pokonamy go - choćby ze względu na dużą masę roweru i niewystarczającą liczbę przełożeń. No i dochodzimy do czegoś naprawdę idealnego do zabawy w trudnym terenie, czyli roweru górskiego MTB. Ramy takich maszyn są leciutkie - 1,3-1,8 kg. Minimalna liczba przełożeń to 24 biegi, standard natomiast - 27. Geometria ramy gwarantuje łatwe podjeżdżanie pod strome zbocza i dobrą trakcję na zjazdach.

źródło: http://miasta.gazeta.pl/radom/1,35218,762661.html

Brak komentarzy: